授業等における新型コロナウイルス感染症対応について/On New Coronavirus Infection(2023.10.5)

(English below)

                         令和5年10月5日 

 学生のみなさんへ

                 副学長(教育・学生支援担当)
                           宇佐川 毅
                 
   授業等における新型コロナウイルス感染症対応について(通知)

 標記のことについて、本学における新型コロナウイルス感染症対応について、
下記のとおりお知らせします。
 なお、令和5年5月10日付けで行った通知から取扱いの変更はありませんが、
各自確認のうえ、感染予防を心がけ、出席停止期間を守るようにしてください。

               記

1.新型コロナウイルス感染症に感染が確認された場合の出席停止及び外出について
 《出席停止期間》
   「発症した後5日を経過し、かつ、症状が軽快した後1日を経過するまで」を
  基準とします。
   なお、「発症した後5日を経過」や「症状が軽快した後1日を経過」については、
  発症した日や症状が軽快した日の翌日から起算します。
   罹患した場合、以下5.に記載のとおり欠席連絡をしてください。

 《出席停止により欠席した授業等の取扱い》
   学校感染症による出席停止により欠席した授業等については、みなさんの不利益
  とならないよう、代替措置等を講じるなど適切な配慮を行いますので、快復し登校
  を再開した際は、授業担当教員へ申し出て指示を受けてください。
 
 《外出等に関して》
   療養期間の外出については、熊本県が公表している「新型コロナウイルス
  感染症の5類変更に伴う県の対応について」(※1)のとおり、個人の判断と
  なりますが、前述の期間は外出を控える、発症後10日経過するまではマスク
  を着用する等の対応が推奨されていますので、ご留意ください。
  (※1)https://www.pref.kumamoto.jp/uploaded/attachment/218567.pdf

2.マスク着用の取扱いについて
   個人の主体的な選択を尊重し、着用は個人の判断に委ねることを基本とします
  が、新型コロナウイルス感染症に感染した場合には、発症から10日を経過する
  まではマスクの着用を推奨します。
   ただし、医療機関等における実習など、マスク着用が必要と考えられる状況に
  おいては、当該実習機関、学生所属学部等からの指示を優先することとします。

3.対面授業に参加することが難しい場合について
   基礎疾患があるなど様々な事情により感染不安等を有し、医師の診断書等(※2)
  の提出があった場合又は保健センターで配慮が必要と判断された場合には、遠隔
  での受講を認めることがありますので、所属学部等の教務担当へ相談してください。
  (※2)医師の診断書等には本人及び保護者連名の理由書(様式自由)を含みます。

4.その他の学校感染症における出席停止期間について
   インフルエンザ等の他の学校感染症における出席停止期間については、以下の
  リンクから確認可能です。

  【熊本大学保健センターHP】
   「健康相談」の最下部 ⇒〈参考〉学校感染症一覧(PDF))
    http://hcc.kumamoto-u.ac.jp/health_counseling/

5.欠席連絡先について(令和5年10月現在。状況により変更する場合があります。)
  *教養教育科目を欠席する場合
      原則、授業担当教員へ連絡(連絡先不明の場合は、教養教育担当)
  
  *専門教育科目を欠席する場合
   ・文学部、法学部、社会文化科学教育部、教育学部、保健学科、保健学教育部
      原則、授業担当教員に連絡
   ・医学部医学科
     [講義科目]医学部医学科連絡用のmoodleコースにある、科目毎の「欠席届」に入力
     [臨床実習、特別臨床実習]各診療科及び学外実習先に電話連絡の上、moodleコース
      「教務担当への欠席連絡」に入力
   ・薬学部、薬学教育部
      授業担当教員にメール連絡(CCにて薬学系事務室教務担当にも連絡)
   ・医学教育部
      教務担当へ連絡    
   ・理学部、工学部、自然科学教育部
      moodleコースで報告を行った上で、授業担当教員に連絡

   授業担当教員の連絡先が不明の場合、事故等の緊急事態の場合は、所属学部等の
  教務担当にご連絡ください。

    《問合せ先:学生の相談窓口》
     https://www.kumamoto-u.ac.jp/daigakuseikatsu/kyoumu/desk

――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――――
                                         October 5, 2023 

Dear Students,

                                                           Vice President for Education and Student Support
                                                                                              Tsuyoshi USAGAWA

                                  On New Coronavirus Infection (Notice)

 This is to inform you of the following information regarding new coronavirus infection
at Kumamoto University.
 There is no change in the handling of this matter from the notice issued on May 10, 2023,
but we ask you to take precautions against infection and observe the period of suspension
of class attendance.


                    Notification

1. Suspension of class attendance, etc. in the case of infection of new coronavirus
 《Period of suspension of attendance》 
        The standard period of suspension is "until five days have passed after the onset of
      symptoms and one day has passed after symptoms have abated”.
        The "five days after the onset of the disease" and "one day after the symptoms have
      lessened" are calculated from the day after the onset of the disease or the day after
      the symptoms have lessened.
        In the event of infection, please notify the faculty/school of your absence as in 5. below.

   《Handling of classes, etc. missed due to suspension of attendance》
    Appropriate consideration such as alternative measures, etc. will be given concerning
    missed classes, etc., so as not to cause disadvantages to you.
       When you recover and resume attending classes, please report to the teachers/instructors
    in charge of the classes and receive instructions.

   《Regarding going out, etc.》
      Going out during the recuperation period is left to your discretion, as stated in the
    Kumamoto Prefecture's "Prefecture's Response to Changes of New Coronavirus Infections to
    Type 5" (*1). Please note that in Kumamoto Prefecture, measures such as refraining from
    going out during the above-mentioned period and wearing a mask until 10 days have passed
    since the onset of symptoms, are recommended.
         (*1)https://www.pref.kumamoto.jp/uploaded/attachment/218567.pdf


2. Handling of mask wearing
     Basically, the wearing of masks is left to your judgment, respecting your independent
   choice. However, in the event of infection with a new type of coronavirus infection,
   the wearing of masks is recommended until 10 days have passed from the onset of illness.
     In the cases where it is deemed necessary to wear a mask, such as during a practical
   training at a medical institution, please give priority to the instructions of your training 
   site or faculty.

3. In the cases of difficulty in participating in face-to-face classes
    In the cases where you have a medical condition that makes you susceptible to infection,
  and a doctor's certificate (*2) has been issued and submitted, or where the Health Center
  deems it appropriate for you not to attend face-to-face classes, you may be allowed to attend
  classes remotely. Please consult with the academic affairs office of your faculty/school.
           (*2) A doctor's certificate includes a letter of explanation jointly signed by the applicant
            and his/her guardian (any format is acceptable).

4. Periods of suspension of attendance for other school infectious diseases
 The periods of suspension of attendance for other school infectious diseases, such as influenza,
  can be checked from the following link:

  【Kumamoto University Health Center HP】
            The bottom of the "Health Consultation" page
            http://hcc.kumamoto-u.ac.jp/health_counseling/

5. Contact information in the case of your absence from classes (as of October 2023, this information
   is subject to change depending on the situation.)

*In the case of being absent from Liberal Arts courses/classes:
    In principle, contact the teacher/instructor in charge of the class.

*In the case of being absent from specialized education courses/classes:
     Faculty of Letters, Faculty of Law, Graduate School of Social and Cultural Sciences,
     Faculty of Education, School of Health Sciences, Graduate School of Health Sciences:
              In principle, contact the teacher/instructor in charge of the class.
     School of Medicine:
           [Lecture subjects]Enter the "Absence Form" for each course in the School of
              Medicine's Moodle course for contacting the School of Medicine.
           [Clinical Practice, Special Clinical Practice] After calling each department and
              off-campus training site, enter the "Notification of Absence to Academic Affairs"
              form in the Moodle course.
     School of Pharmacy and Graduate School of Pharmaceutical Sciences:
              Contact the teacher/instructor in charge of the class by e-mail.(Also contact the staff in charge
              of Academic Affairs by cc.)
     Graduate School of Medical Sciences:
              Contact the staff in charge of academic affairs.    
     Faculty of Science, Faculty of Engineering, Graduate School of Science and Technology:
              Contact the faculty member in charge of the class after reporting in the Moodle course.

  If the contact information of the teacher/instructor in charge of the class is unknown, or in
the case of an accident or other emergency, please contact the Educational Affairs Section of
your faculty, etc.

        Contact information (student consultation desk)
        https://www.kumamoto-u.ac.jp/daigakuseikatsu/kyoumu/desk