遠隔授業の受講に伴う学生の通信環境の整備支援について(Support for Improvement of Communication Environment for Students Taking Online Classes)(07.06更新)

【貸出用パソコン申請期限延長のお知らせ】
遠隔授業の受講等に必要な貸出用パソコンの申請期限を次のとおり延長します。
 令和2年6月30日(火)→ 随時
 スマートフォンしか持っていなかったり、インターネットのデータ通信量が十分でなかったりする方も利用可能ですので、積極的に申請してください。

【Application period is extended】 
Due to the number of applicants for a Computer Rental has not reached the limit after the period of application, it is extended until

With no time limit  ←  Tuesday,June 30
Those who have only a smartphone and/or difficulty accessing the Internet for taking online classes at home, please feel free to apply for a Computer Rental.

学生の皆さんへ 

 新型コロナウイルス感染症対策として、本学では、一部の授業で4月21日より遠隔授業を始めており、教養教育など多くの授業科目では5月7日より遠隔授業を開始しました。対面授業から遠隔授業に変更になった授業科目については、シラバスを修正し、どのような形式の遠隔授業を行うか周知しています。熊本大学ポータルからシラバスシステムにアクセスしてご確認ください。
 一方、先日行ったオンライン学習環境アンケートの結果から、遠隔授業の受講に際して十分な機材やWi-Fi設備が無いなどの問題点が指摘されました。大学の近くに住んでいる学生の皆さんは、大学のパソコン室を利用することにより遠隔授業を受講することができますが、大学への通学が困難な環境におかれた学生の皆さんには、以下のような支援策を実施します。本学としては、どのような困難な状況においても、学生の皆さんが学修を継続できるよう今後もできる限りのサポートを行ってまいります。

1. モバイルWi-Fiルーター貸出について(終了しました)
 遠隔授業の受講に際し、自宅等にインターネット環境(有線・無線LAN、Wi-Fi、データ通信、スマホのテザリング機能等)を整備するのが難しい学生を対象に、モバイルWi-Fiルーターの貸出を行います。申込の条件は以下の2点です。

(1) 自宅等にインターネット環境がなく、経済的な状況から設置できる見込みがない。
(2) 3大キャリアを含め複数の携帯会社では、25才以下の学生の通信データ量の一部無償化等を行っているが、自分の契約ではそれが適用されない。

 なお、貸出できるモバイルWi-Fiルーターの台数には限りがあるため、審査を行うことがありますので、あらかじめご了承ください。貸出の可否については、個別に連絡します。
 また、経済的な事情等によりインターネット環境が整備できない場合は、経済的支援制度への申請もご検討ください。

申請方法:熊本大学ポータルから全学LMS(e-Learning)Moodleにアクセスし、
     申請フォームに必要事項を記入の上、申し込んでください。(こちらからアクセスしてください。
申請期限:終了しました(貸し出し予定数に到達)
貸出期間:貸出準備ができた日から学生自身でインターネット環境が整備できるまで
     (最大11か月間、ただし新型コロナウイルス感染症の状況により変更することがある。)
費  用:無償(ただし、送料・返送料は学生負担)
2. パソコン貸出について
 本学では、学生の教育活動を支援するため、経済的事情等によりパソコン、タブレット端末等を所有することが困難な学生のうち、希望者にノートパソコンの貸出を行います。貸出を希望する学生は、以下の要領で申し込んでください。

申請方法:熊本大学ポータルから全学LMS(e-Learning)Moodleにアクセスし、
     申請フォームに必要事項を記入の上、申し込んでください。(こちらからアクセスしてください。
申請期限:随時
貸出期間:貸出準備ができた日から学生自身でパソコン等の整備ができるまで
     (最大2021年3月末まで。ただし新型コロナウイルス感染状況により変更あり)
費  用:無償(ただし、自宅等への発送を希望する場合、送料・返送料は学生負担)

※スマートフォンを含めて、自宅からインターネットに接続することができない場合は、下記の問合せ先に直接電話で申し込んでください。電話の際は、学生番号・所属学部学科(院生の場合は専攻)・氏名を伝えてください。

問合せ先:学生支援部教育支援課教務支援担当 096-342-2716・2719

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

To All International Students,

 As a countermeasure against the COVID-19 infection, the University began offering online classes in some courses on April 21, and many courses, such as liberal arts education, began offering online classes on May 7. The syllabus for courses that have been changed from in-class lectures to online classes has been revised to inform students of what type of distance learning will be offered. Please make sure to access the syllabus system from the Kumamoto University portal. 
 On the other hand, the results of a recent survey on the online learning environment pointed out the lack of sufficient equipment and Wi-Fi facilities when taking online classes. Students who live close to the university can use the campus computer room to take online classes, but for students who have difficulty coming to the university, the following support measures are available. The University will continue to do its utmost to support students in any difficult situation so that they can continue their studies.

1.Mobile Wi-Fi router rental
 A mobile Wi-Fi router is available for students who have difficulty accessing the Internet (wired and wireless LAN, Wi-Fi, data communication, smartphone tethering, etc.) at home when taking online classes. There are two requirements for application.
(1)
There is no Internet environment at home, etc., and it is unlikely to be able to install it due to financial circumstances.
(2)
Several mobile phone companies, including the three major carriers, offer free communication data for students under 25 years old, but this does not apply to their own contracts.
 Please note that the number of mobile Wi-Fi routers available for loan is limited and may be subject to screening. You will be contacted individually about the availability of the rental items.
 In addition, if you are unable to prepare an Internet environment due to financial circumstances, please consider applying for a financial support program.

How to Apply: Access the University-wide LMS (e-Learning) Moodle from the Kumamoto University Portal,
       fill out the application form, and apply.(Click here.

Application Deadline: Closed
Rental Period: From the date of loan until the student is able to prepare the internet environment on his/her own
       (up to 11 months, subject to change depending on the situation of the COVID-19 infection).
Fee: Free of charge (Students should pay for postage and return postage.)
2.Computer rental.
 Laptop rental service is available for students who have difficulty preparing personal computers due to financial reasons, etc. Students who wish to use the service can borrow a laptop for free for a long term (during the academic year 2020). Please read the following instructions.

How to Apply: Access the University-wide LMS (e-Learning) Moodle from the Kumamoto University Portal,
       fill out the application form, and apply.(Click here.

Application Deadline: With no time limit
Rental Period: From the date of loan until the student is able to purchase his/her own computer.
        (Up to the end of March 31, 2021, subject to change depending about the COVID-19 infection).
Fee: Free of charge (Students should pay for postage and return postage.) 

  If you don't have access to the Internet from home, including with a smartphone, please apply directly by phone to the contact information below. When you call, please give your student number, your department (if you are a graduate student, your major), and your name. The deadline for application is the same as the deadline for applying online.

 Contact: Academic Service Division, Student Affairs Department

 Phone: 096-342-2716 or 2719   E-mail: gak-senmon@jimu.kumamoto-u.ac.jp